Jelang Natal, Ilmuwan Kanada Bikin Rumah Jahe Terkecil di Dunia

Kompas.com - 24/12/2019, 11:37 WIB
Gloria Setyvani Putri

Penulis

Sumber AFP

KOMPAS.com - Ada banyak cara yang bisa dilakukan untuk merayakan natal. Salah satunya seperti peneliti Kanada yang membuat rumah roti jahe berukuran sangat kecil, di mana hanya bisa dilihat dengan menggunakan mikroskop.

Rumah roti jahe itu diluncurkan pada Rabu (18/12/2019), dan diklaim sebagai yang terkecil di dunia.

Diberitakan AFP Kamis (19/12/2019), ukuran rumah jahe bikinan ilmuwan Kanada ini setengahnya rumah jahe yang dibuat di Perancis tahun lalu.

Baca juga: Libur Natal dan Tahun Baru, BMKG Imbau Masyarakat Waspadai Cuaca

Menurut pembuat rumah jahe, Travis Casagrande dari Universitas McMaster Kanada, hiasan khas natal ini dipotong dan diukir dari silikon.

Dia juga membuat batubata dan bendera Kanada super kecil untuk mempercantik rumah jahenya.

"Saya memakai sinar yang berisi ion gallium yang berfungsi seperti alat penghalus permukaan," ungkap Travis.

This image released on December 18, 2019, by the Canadian Centre for Electron Microscopy at McMaster University in Hamilton, Canada, show the tiniest gingerbread house on top of a snowman. - Rather than going big with holiday decorations this Christmas, a Canadian microscopy researcher unveiled on Wednesday his creation of a gingerbread house believed to be the smallest of its kind in the world. About half the size of one made in France last year, it was cut and etched from silicon, complete with sharply defined bricks and trim, and a Canada flag for a welcome mat. McMaster University researcher Travis Casagrande said he used a beam of charged gallium ions that acted like a sandblaster. Images provided by the schools Canadian Centre for Electron Microscopy showed the house sitting atop a cap on the head of tiny winking snowman made from materials used in lithium-ion battery research. (Photo by Travis Casagrande / McMaster University / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT AFP PHOTO / McMaster University / Travis Casagrande - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTSTRAVIS CASAGRANDE This image released on December 18, 2019, by the Canadian Centre for Electron Microscopy at McMaster University in Hamilton, Canada, show the tiniest gingerbread house on top of a snowman. - Rather than going big with holiday decorations this Christmas, a Canadian microscopy researcher unveiled on Wednesday his creation of a gingerbread house believed to be the smallest of its kind in the world. About half the size of one made in France last year, it was cut and etched from silicon, complete with sharply defined bricks and trim, and a Canada flag for a welcome mat. McMaster University researcher Travis Casagrande said he used a beam of charged gallium ions that acted like a sandblaster. Images provided by the schools Canadian Centre for Electron Microscopy showed the house sitting atop a cap on the head of tiny winking snowman made from materials used in lithium-ion battery research. (Photo by Travis Casagrande / McMaster University / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT AFP PHOTO / McMaster University / Travis Casagrande - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS

Dalam gambar yang dirilis oleh Hamilton, sekolah Pusat Mikroskoping Elektron Kanada di Ontario, menunjukkan rumah jahe itu berdiri di atas topi manusia salju berukuran kecil yang sedang mengedipkan mata.

Untuk manusia saljunya, ilmuwan menggunakan material yang digunakan pada riset baterai lithium-ion.

Sepasang dekorasi yang disusun di atas satu sama lain tidak lebih panjang dari diameter rambut manusia.